شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست؟ (لیست شاخصها)

شاخص کلیدی عملکرد

اگر مدیر یک تیم یا شرکت و سازمان هستید باید با شاخصهای کلیدی عملکرد KPI آشنایی داشته باشید.
قبل از اینکه به لیستی از KPIها برسیم اجازه دهید آن را تعریف کنیم.

تعریف شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

KPI یکی از انواع اندازه گیری عملکرد است که به شما کمک می کنید بفهمید سازمان یا شرکت و تیم شما چگونه عمل می کند.
یک KPI خوب باید به عنوان یک قطب نما عمل کند. در واقع KPI به شما و تیمتان کمک می کند که بفهمید در مسیر درست رسیدن به اهداف استراتژیک خود حرکت می کنید یا نه.

ویژگیهای یک KPI اثرگذار

  • قابل تعریف و اندازه گیری باشد.
  • در سطح تیم و شرکت و سازمان شما قابل درک باشد و مخاطب با آن ارتباط بگیرد.
  • در راه رسیدن به اهداف، حیاتی باشد (به همین علت است که شاخص کلیدی عملکرد گفته می شود.)
  • برای خط کسب و کار (LOB) شما مناسب باشد.

مشکل چیست؟

مشکل این هست که هزاران شاخص کلیدی عملکرد KPI برای انتخاب وجود دارد.
اگر انتخاب اشتباهی داشته باشیم، شاخصی را اندازه گیری می کنیم که همراستا با اهداف ما نیست.
سوال این است که چگونه شاخصهای درست را انتخاب کنیم؟
بهترین راه برای دستیابی به این امر، تحقیق و درک برخی از مهمترین KPI ها است.
به این ترتیب ، شما می توانید درک بهتری از کاربرد KPIها برای صنعت خود داشته باشید و بدانید کدام یک از آنها هیچ فایده ای نخواهد داشت.

علت استفاده از شاخص کلیدی عملکرد

بطور کلی می توان گفت استفاده از شاخص کلیدی عملکرد یا همان KPIها به 5 دلیل زیر انجام می شود:

1- نظارت بر سلامت شرکت

  • KPI یک کارت امتیازی برای سلامتی شرکت است.
  • برای نظارت بر علائم حیاتی شرکت خود فقط به تعداد معدود KPI نیاز دارید.

فقط آنچه را که می خواهید به آن برسید و هدفگذاری کرده اید را اندازه گیری کنید تا بتوانید انرژی را در جایی که می خواهید تغییر ایجاد کند قرار دهید.

  • معمولا گفته می شود اندازه گیری چند KPI در 4 دسته زیر بیسار مهم است: کارمندان ، مشتری ها ، فرایندها و درآمد،
    اینها تحت ردیف منابع انسانی، رضایت مشتری، فرایندهای تجاری، استراتژی تجاری و موارد دیگر قرار دارند. ابتدا مطمئن شوید که KPI های مناسب را برای تجارت خود انتخاب کرده اید ، سپس نگران این باشید که چه کسی پاسخگو باشد.

2- اندازه گیری پیشرفت در طول زمان

  • شاخص های کلیدی را دنبال کنید و اهداف را در ابتدای هر سال و هر سه ماه تعیین کنید.
  • از KPI های هفتگی استفاده کنید تا پیشرفت خود را در رسیدن به آن اهداف اندازه گیری کنید.
  • تنظیم KPI های مناسب به شما کمک می کند پیشرفت خود را به سمت اهداف بلند مدت و استراتژی تجاری خود اندازه بگیرید.

3- برای ایجاد تطبیق و در مسیر اصلی نگه داشتن

علاوه بر نتایج خود، به شاخص های پیشرو نیز نیاز دارید تا به شما اطلاع دهید که آیا در خطر از دست رفتن آن اهداف قبل از دیر رسیدن هستید.
KPI های پیشرو به شما کمک می کنند پیش بینی کنید که در آینده نتایج چه خواهد شد.
آنها به شما اطلاع می دهند که آیا در مسیر رسیدن به نتایج مورد نظر خود هستید یا خیر.
شاخص های پیشرو دو ویژگی دارند: آنها قابل اندازه گیری هستند و شما می توانید به طور مستقیم روی آنها تأثیر بگذارید.

4- برای حل مشکلات و استفاده از فرصتها

از ترکیبی از KPI در داشبورد استفاده کنید تا بتوانید اطلاعات مناسبی را در یک نگاه داشته باشید تا مشکلات را برطرف کنید.
فرض کنید شما در رکود فروش هستید. تعداد انگشت شماری از KPI ها را شناسایی کنید که می تواند به شما در تغییر روند کمک کند. آنها را روی داشبورد بگذارید و آنها را هفتگی ردیابی کنید تا ببینید که اهرم مناسبی پیدا کرده اید که به شما کمک می کند فروش قابل پیش بینی بیشتری داشته باشید.
فرض کنید شما ایده خوبی برای یک محصول جدید دارید. شاید شما آن را با چند مشتری آزمایش کنید و از KPI استفاده کنید تا مدل تجاری خود را قبل از راه اندازی در مقیاس بزرگ معتبر کنید.
ممکن است مشتریانی که علاقه مند هستند، نمره NPS ، زمان اجرا و… را کنترل کنید.

5- تحلیل الگوها در طول زمان

اگر KPI های مشابه را فصل به فصل اندازه گیری و مقایسه کنید، می توانید الگوهای موجودرا شناسایی کنید.
این الگوهای می توانند به شما در بهبود عملکرد کمک کنند. 

شاید بتوانید پیش بینی کنید که کمترین میزان یک شاخص

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا