این یادداشت مجموعهای است از تعاریف ارائه شده توسط متخصصان صنعت و پاسخهایی است به سؤالاتی که ممکن است برایتان ایجاد شود. سوال اصلی این است که “هوش تجاری چیست؟”
معنی هوش تجاری
صنعت هوش تجاری یک فضای به سرعت در حال تکامل است که هیچ علائم واضحی مبنی بر کند شدن آن دیده نمیشود. چیستی و تعریف حیطه مهمی مثل هوش تجاری یا همان BI برای بسیاری از افراد در معرض سردرگمی است و بسیاری از آن ها نمیدانند چگونه به کار کسب و کارشان میآید. در راستای کمک کردن به شما برای درک این حیطه، معانی آن را از سراسر وب جمعآوری کرده و با شما به اشتراک میگذاریم.

تعاریف هوش تجاری
اجازه دهید با بالاترین نتیجه حاصل از گوگل شروع کنیم.
ویکیپدیا: هوش تجاری، دستهای از تئوریها، متدها، فرآیندها، سبک معماری و تکنولوژیهایی است که دادههای خام را به اطلاعات مفید و حائز اهمیت برای اهداف تجاری تبدیل میکنند.
هوش تجاری کمک می کند که با مدیریت مقادیر زیادی از اطلاعات، فرصت های جدیدی را شناسایی کرده و توسعه داد. استفاده از شانسهای جدید و اتخاذ یک راهبرد کارساز میتواند یک برتری رقابتی در بازار و پایداری بلند مدتی را برای شما فراهم کند.
هانس پیتر لوهن
پژوهشگر شرکت IBM، هانس پیتر لوهن، اعتبار خود را مرهون ابداع اصطلاح هوش تجاری طی یک مقاله در سال 1958 است. او از هوش تجاری به عنوان “توانایی درک روابط بین اطلاعات موجود، به منظور راهنمایی اقدامات لازم در جهت رسیدن به هدف” یاد کرده است.

هاوارد درِسنر
بر مبنای این ایده هاوارد درِسنر (تحلیل گر گارتنر) در سال 1989 هوش تجاری را به عنوان یک اصطلاح چتری برای توصیفِ “ایدهها و متدهایی که با کمک سیستم های پشتیبانی بر مبنای اطلاعات، تصمیمات تجاری را بهبود میبخشد” بکار برد.

فورستر
فورستر این ایده را معانی وسیعتری، بهبود بخشید: “هوش تجاری، مجموعهای از متدولوژی ها، فرآیندها، پلتفرمها، برنامه ها، معماریها و تکنولوژیهایی است که دادههای خام را به اطلاعات مفید و بامعنیِ قابل استفاده برای اتخاذ یک بینش کارآمدتر، استراتژیکتر، تاکتیکیتر و عملیاتیتر تبدیل میکنند”.
وِین اِکِرسون
اکرسون از این ایده سادهتر استفاده میکرد. “BI از دو دسته کاملاً متضاد تشکیل شده است: از بالا به پایین؛ گزارش دهی بر مبنای متریک ها و ارائه داشبورد های اطلاعاتی برای پایش نقاط کلیدی که از آن ها آگاه هستید. از پایین به بالا؛ آنالیزِ اد هاک، برای پاسخ به سؤالات پیشبینی نشده.

بی آی نتورک
بی آی نتورک مقاله ای از لَری انگلیش را به چاپ رساند که در آن او بر این نکته که BI نیازمند کیفیت اطلاعات است تأکید کرده بود. انگلیش در نظر داشت تا این معنی را برای هوش تجاری پیشنهاد کند: “توانایی یک سرمایهگذار برای عملکرد موثر در استفاده از منابع اطلاعاتی و انسانی می باشد”.
بلاگ تولباکس
وبلاگ تولباکس سؤال را برای کاربران حرفهای لینکداین مطرح کرده و پاسخهای جالب و دیدگاههای جذابی دریافت کرده است. من فکر میکنم پاسخ بیل کاسترو پتانسیل هوش تجاریِ اجرایی را توضیح میدهد. او بیان میکند که BI رساندن اطلاعات درست، در زمانی درست به افرادی درست است.
نرمافزار هوش تجاری چیست؟
نرمافزار هوش تجاری، ابزارهایی هستند که امکان ایجاد ارزش از دادههای عظیم را فراهم میکنند. مثالهایی از تکنولوژیهای هوش تجاری: انباره داده، داشبورد، گزارشهای اد هاک، ابزارهای کشف اطلاعات و سرویس دادههای ابری هستند.
ابزارهای هوش تجاری، برای اندازهگیری شاخصهای کلیدی عملکرد و متریک های تمام سطوح یک سازمان، حیاتی هستند. ابزارهای BI به شرکت اجازه میدهند تا هم داده های تاریخی و هم داده های فعلی را ببینند که این امکان بهتری به آن ها برای تصمیمگیری یا پیشبینی را میدهد.
از هوش تجاری چگونه استفاده میشود؟
هوش تجاری همان تأثیر مثبتی که بر عملکرد، پروژهها و تصمیمات دارد، بر نیروی انسانی سازمانها نیز دارد. هوش تجاری برای تبدیل دادههای خام به اطلاعات قابل استفاده برای رهبری، مدیریت، ساماندهی و تصمیم گیری، مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از روشهایی که سازمانها برای بهرهمندی از BI فراگرفتهاند بدین شرح است:
- بررسی و تحلیل رفتار مشتریان، الگوهای خرید و ترندهای فروش
- اندازهگیری، دنبال کردن و پیشبینی فروشها و عملکرد مالی
- بودجهبندی و برنامهریزی اقتصادی
- دنبال کردن عملکرد کمپینهای فروش و بازاریابی
- بهینهسازی فرآیندها و عملکردهای عملیاتی
- بهبود تأثیر زنجیرههای تحویل و تجهیز
- آنالیز وب و تجارت الکترونیک
- مدیریت رابطه مشتریان
- آنالیز و بررسی ریسک
- تحلیل و آنالیز استراتژیک ارزشی
مزایای سازمانیِ اجرای برنامههای هوش تجاری
- جوابهای سریع به مشکلات تجاری حیاتی
- انطباق فعالیتها با استراتژی
- کاهش زمان وارد کردن داده و بکار بری آنها
- تعمیق نگرشهای لحظهای در مشتریان
- محک دادهها در برابر رقابتها و سوابق جهت بهبود مداوم
- شناسایی و تحلیل حوزهها در راستای کاهش هزینهها و تخصیص بودجهها
- تقویت تولید داخلی سازمان با صرف زمان بر آنچه که مهم است.

چگونه باید زمان بهرهگیری از هوش تجاری برای کسبوکار خود را دریابیم؟
همه سازمانها از هوش تجاری سود میبرند، اما اینجا تعدادی از شاخصهایی که با دیدن آنها میتوانید در این باره تصمیم بگیرید وجود دارد:
- نیاز به ادغام دادههای حاصل از چند کار تجاری یا منبع
- فقدان نگرش شفاف نسبت به عملیاتها، رخدادها، اخبار، وضع اقتصادی و سایر حوزههای شرکت
- نیاز به دسترسی به دادههای تجاری با سرعت و تأثیر بالا
- افزایش حجم نیاز کاربران و دسترسی به اطلاعات
- رشد سریع شرکت یا یک ادغام/انفصال متأخر
- معرفی محصولات جدید
- ترفیعهای درون محیط اطلاعات(IT)
چرا به هوش تجاری نیاز دارم؟
تری گینلی: هوش تجاری به معنی تقویت افراد به همان میزان کسبوکارتان است. شرکتها فهمیدهاند که دادن دسترسی دادههای تحلیلی و عملیاتی به کارمندان، بهرهوری کاری کارمندان و شانس دستیابی به اهداف شرکت را افزایش میدهد. هوش تجاری، امکان بیان دیتا استوریها، کار کردن سریعتر، هوشمندانهتر و دستیابی به یک محیط کاری باز و شفاف را به اعضای تیم کاری شما میدهد. این همان رفتن به سطح بالاتر است.
چه نوع کسبکارهایی از BIاستفاده میکنند؟
همه کسبوکارها از هوش تجاری استفاده میکنند! هوش تجاری برای کسبوکارهایی در تمام ابعاد و صنایع کوچک تا بزرگ، غذایی تا نرمافزاری مفید است. این یک امر جهانی است. در صنعت خرده فرمشی، والمارت از مقادیر عظیمی داده و تحلیلهای طبقهبندی شده برای تسلط بر صنایع استفاده میکند. در صنعت هتل و گردشگری، شرکت Harrah’s مبانی رقابت در بازی را از ساختن مگا-کازینوها به تحلیلهایی حول وفاداری مشتری و خدمات تغییر داده است. آمازون و یاهو فقط سایتهای تجارت الکترونیک نیستند. آنها بشدت تحلیلی بوده و یک الگوی آزمایش و یادگیری برای دستیابی به تغییرات تجاری را دنبال میکنند. کاپیتانوان بیش از سیهزار آزمایش در سال برای شناسایی مشتریان پسندیده و پیشنهادات قیمت کارت اعتباری برگزار میکند. همانگونه که این مثالها نشان میدهند، همه کسبوکارها میتوانند از آن به همان خوبی که از رضایت مشتریان با هوش تجاری نفع میبرند به شکل درون سازمانی نیز نفع ببرند.
بدون دیدگاه