آنالیز هوشمندی تجاری چیست و تحلیگر هوش تجاری کیست؟

تحلیلگر هوش تجاری

نقش متخصص هوشمندی تجاری بسیار تحلیل گرایانه است.
تحلیلگر هوشمندی تجاری به یک تعادل میان مهارتهای فناوری اطلاعات، ارتباطات و حل مسئله نیاز دارد.

تحلیلگر هوشمندی تجاری (BI) داده ها را به دانش هایی مبنی بر ارزش تجاری تبدیل می کند.
با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، بصری سازی داده ها و تکنیک ها و فن آوری های مدل سازی داده ها، تحلیلگر BI می تواند روندهایی را شناسایی کند که به سایر بخش ها و مدیران کمک کند تا تصمیم گیری های هوشمندی تجاری را به منظور مدرن سازی و بهبود فرایندها در سازمان انجام دهند.
نقش متخصص BI با افزایش حرکت سازمانها برای دستیابی به داده هایی با حجم بالا، اهمیت روزافزونی پیدا می کند.

تحلیلگر BI به طور معمول مواردی که باعث از دست رفتن درآمد می شوند را کشف کرده و می تواند روش هایی را به منظور صرفه جویی در هزینه یا افزایش سود شرکت شناسایی کند.
این کار با استخراج داده های پیچیده با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای هوشمندی تجاری، مقایسه داده ها با رقبای دیگر و روند صنعت و ایجاد بصری سازی انجام می شود که از این یافته ها در سازمان استفاده می کنند.

الزامات شغلی تحلیلگر هوشمندی تجاری

متخصص BI به طور معمول با استفاده از داده های جمع آوری شده در انبار داده های متمرکز یا پایگاه های داده های مختلف در سراسر سازمان، طراحی و مدل سازی داده ها را انجام می دهد. این نقشی است که مهارت های سخت مانند برنامه نویسی، مدل سازی داده ها و آمار را با مهارت های نرم مانند ارتباطات، تفکر تحلیلی و حل مسئله ترکیب می کند. داوطلبان برای این شغل نیاز به پیش زمینه ای کاملا مناسب میان فناوری اطلاعات و تجارت دارند.

حداقل مدرک مورد نیاز برای این شغل برخورداری از لیسانس در رشته های علوم کامپیوتر، تجارت، ریاضیات، اقتصاد، آمار، مدیریت، حسابداری و یا در یک زمینه مرتبط خواهد بود. اگر شما یک مدرک در رشته غیر مرتبط داشته باشید اما دوره هایی را در این موضوعات گذرانده باشید، باز هم می توانید در برخی از سطوح این سمت را در برخی از سازمان ها در اختیار بگیرید. سایر سمت های ارشد ممکن است نیاز به مدرک MBA داشته باشند، اما فرصت های شغلی هوشمندی تجاری زیادی وجود دارند که فقط به دنبال مدرک کارشناسی هستند.

شرح شغل تحلیلگر هوشمندی تجاری

توضیحات شغلی برای هر شرکت متفاوت خواهد بود، اما در این قسمت برخی از مسئولیتهای عمومی که افراد شاغل در این منصب دارند آورده شده است:

  • بررسی و اعتبارسنجی داده های مشتری در هنگام جمع آوری
  • نظارت بر استقرار داده ها به انبار داده ها
  • تدوین سیاست ها و رویه ها برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها
  • ایجاد یا کشف برنامه های تهیه و پردازش داده های جدید
  • همکاری با دپارتمان فناوری اطلاعات برای استقرار و به روزرسانی های نرم افزاری و سخت افزاری که امکان استفاده از داده های بزرگ را ممکن می سازد
  • کنترل نتایج تجزیه و تحلیل و اندازه گیری ها
  • پیاده سازی روشهای جدید تحلیل داده
  • بررسی پرونده های مشتری به منظور اطمینان از یکپارچگی در عملیات جمع آوری و استفاده از داده ها
  • پروفایل دهی به داده ها به منظور شناسایی و درک ناهنجاری ها

مهارتهای تحلیلگر هوشمندی تجاری

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر موفق هوشمندی تجاری، شما نیاز به ترکیبی از مهارت های فنی، نرم و تحلیلی دارید. شما باید داده ها را با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای پیچیده استخراج کرده و سپس آن ها را برای یافتن روندهای موجود، تجزیه و تحلیل کنید. هنگامی که دانش داده ها را استخراج کردید، لازم است که یافته های خود را با دیگران و در سازمان به طور موثر ارتباط دهید. شما همچنین مسئولیت پیشنهاد راه حل های احتمالی برای برطرف کردن مسائل مختلف سازمان را نیز بر عهده دارید، به ویژه مسائلی که با منافع سازمان در ارتباط هستند.

مهارت های محبوب یک تحلیلگر هوشمندی تجاری شامل موارد زیر است:

  1. انبار داده
  2. مدل سازی داده ها
  3. داده کاوی
  4. هوشمندی تجاری
  5. بصری سازی داده ها
  6. مسلط به آپاچی هدوپ و زبان های برنامه نویسی پایتون، اس کیو ال و سی شارپ
  7. تحلیل داده ها
  8. تحلیل کسب و کار
  9. مدیریت و گزارش بانک های اطلاعاتی
  10. مدیریت کسب و کار
  11. مسلط به مجموعه نرم افزار های آفیس
  12. برخورداری از تفکر انتقادی و حل مسئله
  13. مهارت های ارتباطی

حقوق تحلیلگر هوش تجاری

براساس داده های مربوط به PayScale، متوسط حقوق یک تحلیلگر هوشمندی تجاری در حدود 66645 دلار در سال است، محدوده دستمزد گزارش شده از 48701 تا 93243 دلار می باشد.

اطلاعات حقوق و دستمزد در موقعیت های مشابه شامل موارد زیر می شود:

عنوان شغلدرآمد سالانه (دلار)متوسط درآمد (دلار)
ریاست بخش هوشمندی تجاری93,000-163,000129,023
ریاست بخش آنالیز داده83,000-171,000126,621
مدیر ارشد تجزیه و تحلیل تجاری87,000-158,000120,762
مدیر هوشمندی تجاری70,000-134,000100,947
تحلیلگر ارشد هوشمندی تجاری67,000-117,00087,760
مشاور هوشمندی تجاری55,000-117,00084,348

PayScale همچنین شهرهایی که تحلیلگر BI میزان حقوق دریافتیش، بالاتر از میانگین کشور آمریکا است را معرفی کرده است که این موارد شامل:

  • بالای 10%: سانفرانسیسکو و کالیفرنیا (24%)، واشنگتن (18%)،
  • پایین 10%: هیوستون  (%8)، سیاتل (7%)، بوستون (7%)، نیویورک (6%)، فینیکس (4%) و آستین (3%) می شوند.

سوالات مصاحبه مربوط به تحلیلگر هوشمندی تجاری

شما هرگز نمیدانید که یک مدیر کارگزینی چه سوال هایی در طی مصاحبه از شما خواهد پرسید، اما می توانید در برابر هر سوالی که از شما پرسیده می شود، آماده باشید. شرکتها ممکن است سوالاتی استاندارد درباره تجربه کاری گذشته و اهداف آینده شما بپرسند، یا ممکن است آنها تا جایی پیش روند که از شما سوالهای عجیب و غریب پرسیده و یا در طول مصاحبه از شما درخواست کنند تا داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و شما را در این موقعیت قرار دهند. قبل از مصاحبه بعدی خود، ایده خوبی است که بصورت آنلاین در رابطه با سوالات احتمالی مصاحبه، شناخت پیدا کنید.

مجموعه Glassdoor شامل سوالات مصاحبه برای عناوین شغلی خاص و همچنین برخی از بهترین سوالات مصاحبه برای تحلیلگر هوشمندی تجاری است که این سوالات شامل موارد زیر می شوند:

سوالات مهم

  1. انجام یک کوئری داده در مصاحبه
  2. توضیح چالش های گذشته داده ها و چگونگی حل این چالش ها
  3. توصیف قسمت های مختلف یک جمله SQL
  4. نشان دادن دانش خود را در مورد مدل سازی داده ها، ترکیب و ادغام آنها
  5. آزمون تست دستی با استفاده از داده های جداول واقعی شرکت برای آزمایش توانایی شما در یافتن روندهای خاص
  6. پرسش از تعاریف و اصطلاحات عمومی یک متخصص BI مانند متغیر ها، بصری سازی داده ها، میانگین وزنی، اتصال داخلی و خارجی در جداول، حذف، کوتاه سازی و تجمیع
  7. سؤالاتی درباره ابزارهای پرطرفدار BI، زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهایی مانند Tableau ، SQL ، Python ، C # ، Hadoop و موارد دیگر
  8. بازی های فکری که مهارت تفکر انتقادی و حل مسئله را در شما نشان می دهد
  9. حل مسئله در زمان واقعی با استفاده از اکسل یا سایر ابزارهای هوشمندی تجاری

رزومه تحلیلگر هوشمندی تجاری

در هنگام نوشتن رزومه متخصص BI، باید بر روی مناسب ترین مهارت ها، ابزارها و توانایی هایی که شرکت ها به دنبال آن هستند متمرکز شوید. شما یک الگوی ثابت جهانی به منظور ایجاد رزومه تحلیلگر BI پیدا نمی کنید، اما اطلاعاتی وجود دارد که می توانید اطمینان حاصل کنید که با استفاده از آن ها در میان رقبا حضور خواهید داشت. سابقه کاری، شغل فعلی، تحصیلات، گواهینامه ها و پروژه های انجام شده توسط شما بر نحوه نگارش رزومه شما تاثیر خواهد گذاشت.

نوشتن رزومه یک امر شخصی است و منحصر به فرد است، اما می توانید با نگاهی به نمونه های رزومه، این کار را ساده تر انجام دهید. سایت JobHero به منظور نوشتن یک رزومه متخصص BI، با قالب های متنوع برای رده های سنی متفاوت، تجربه و تحصیلات مختلف، کمک و راهنمایی می کند. همچنین سایت VelvetJobs راهنمایی هایی را به منظور تهیه رزومه در قالب نمونه های آماده در اختیار افراد متقاضی قرار می دهد.

گواهینامه تحلیلگر هوشمندی تجاری

بر اساس پیشنهاد موسسه تبدیل داده ها با هوشمندی (TDWI)، گواهینامه حرفه ای هوش تجاری (CBIP) در حال حاضر یکی از تنها گواهینامه های حرفه ای موجود است که به طور اختصاصی در اختیار تحلیلگر هوشمندی تجاری قرار می گیرد. با استفاده از این مدرک شما می توانید به عنوان یک متخصص معتبر شناخته شوید، این گواهینامه به فردی اعطا می شود که در هر سه امتحان این آزمون نمره بالاتر از 50 درصد کسب کند. این نمره نشان دهنده دانش کار با مفاهیم، تکنیکها و ابزارهای مربوط به BI را نشان می دهد.

اگر در هر سه امتحان 70 درصد یا بالاتر کسب کنید، در سطح Mastery مدرک خواهید گرفت. با توجه به TDWI، این سطح توانایی رهبری موثر تیم در سطح پروژه را نشان می دهد و شما این قابلیت را دارید که دیگران را راهنمایی کنید.

برای کسب گواهینامه CBIP، به دو یا چند سال تجربه تمام وقت در CIS، مدل سازی داده ها، برنامه ریزی داده ها، تعریف داده ها، توسعه سیستم های ابرداده، برنامه ریزی منابع سازمانی، تجزیه و تحلیل سیستم ها، توسعه برنامه ها و برنامه نویسی یا مدیریت فناوری اطلاعات نیاز دارید. داوطلبان همچنین موظف هستند حداقل دارای مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در سیستم های اطلاعاتی، علوم کامپیوتر، حسابداری، مدیریت تجارت، مهندسی، ریاضیات، علوم یا آمار باشند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گواهینامه ها حتما مقاله 12 گواهینامه هوشمندی تجاری را مطالعه بفرمایید.

سایر موارد مورد نیاز

همچنین می توانید در ابزارهای خاص هوشمندی تجاری مانندHadoop ، SAS،Python ، R و سایر زبانها یا نرم افزارهای برنامه نویسی که برای تجزیه و تحلیل داده ها و بصری سازی اطلاعات طراحی شده اند، مدرک دریافت کنید. اگر متوجه شدید که یک ابزار یا چارچوب مشخصی در توضیحات شغلی که به آنها علاقه مند هستید، درج شده است، گرفتن گواهینامه مورد نظر شانس شما را در مصاحبه افزایش می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا