ارزش طول عمر مشتری (CLV) چیست؟

ارزش طول عمر مشتری یا همان CLV

در این مقاله شاخص دیگری که آن هم مربوط به مشتری است را بررسی می کنیم. از زمان ارتباط مشتری با یک شرکت، هزینه ها و درآمدهایی مربوط به آن مشتری ایجاد می شود. اگر ارزش زمانی این هزینه و درآمدها را محاسبه کنیم به ارزش طول عمر مشتری می رسیم.

برای مثال ممکن با حالات زیر مواجه شویم:

  • بعضی مشتریان برای یک شرکت سودآور هستند و بعضی زیان آور.
  • بعضی مشتریان ممکن است در ابتدای شروع کار سودآور نباشند ولی درصورت حفظ ارتباط به سود دهی برسد یا شاید نرسد.
  • ممکن است برای جذب یک مشتری خیلی هزینه کنیم و بعدا سودآور شود یا زیان آور.
  • ممکن است مشتری در ابتدا سودآور باشد اما با گذشت زمان هزینه های زیادی به شرکت منتقل کند و زیان آور شود.

ارزش طول عمر مشتری، ارزش خالص فعلی (NPV) جریان نقدی به ارتباط با مشتری

فرمول ارزش طول عمر مشتری

فرمولهای مختلفی برای محاسبه وجود دارد. محاسبات در عمل ساده نیست. با درنظر گرفتن مفروضات زیر فرمول نهایی (فرمول اول) ارائه می شود:

  1. نرخ حفظ مشتری: در مقاله آن بطور کامل توضیح داده شده است. (r)
  2. نرخ تنزیل: همان هزینه سرمایه استفاده شده است (d)
  3. سود ناخالص سالیانه به ازای هر مشتری (GC)
  4. هزینه حفظ هر مشتری در سال (M): فرض کنیم هزینه در نیمه هر سال پرداخت می شود.
  5. دوره زمانی محاسبات که از 1 تا n فرض می کنیم.

همچنین اگر n به بی نهایت میل کند، فرمول دوم حاصل می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا